رئيس التحرير

الاعلامية شيماء ربيع تكتب : مأساة زوج … قصة من الواقع بطلة القصة ( ش ، ع )

الإثنين 26-02-2024 15:36

بقلم / شيماء ربيع

( قصة حقيقية )

الحكاية حكاية زوج وزوجة وأربع اولاد ولد 16

سنة (ف ) بنت 17 سنة ( ك )

وولد 13سنة (ط ) وولد 5 سنين (ر )

القصة دي قصة حقيقية حدثت بالفعل من

الواقع مش مجرد مقال

مأساة أب عاش 19 سنة متزوج و كان عايش

وفاكر

إن الزوجة دي ست محترمة بتحترمه وبتحترم بيته

وهي في الحقيقة ست ساقطة خاينة غشاشة كدابة

كانت متجوزة وهي بتخونه مع أتنيين مشرف الباصات في

مدرسة اولادها وقريبها كان عايش في السعودية وكان

بيبعتلها حوالات وبيتكلموا واتس وفي محادثات بينهم وصور

إباحية وكانت بتقفل علي نفسها في منزل الزوجية الغرفة

وترقص للشخص دا اللي في السعودية وابنها الطفل اللي

5 سنين يخبط ويعيط وهي عادي بتكمل رقص ومش في

دماغها حد وعايزة اقولكو كمان أنها كانت متجوزة الشخص

قريبها دا اللي في السعودية وهي علي ذمة جوزها متجوزها

بفويس علي الواتس

طبعا زوجها أكتشف كل دا ازاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من تليفونها هي !!!!!!

مع العلم أن الزوج دا اتحمل فوق طاقته علشان خاطر عياله

وعايزة أقولكو كمان أن الزوج أتجوز الست دي وهي كانت

بايعة في محل

وفلاحة وكان بيصرف علي امها بعد ما اتجوز بنتها

بيبعتلها مبلغ شهري

جزاء الزوج في الآخر اللي انتشالها من الفقر أنها تخونه

ويارتها كانت بتخونه لوحدها لا دا أولاده كمان الكبار كانوا

عارفين وساكتين وراضيين بخيانة أمهم لأبوهم

وبنتها المحترمة كانت بتكلم بتاع السعودية وتظبط ما بينه

وبين امها

الزوج ما اكتشفش أن ولاده عارفين وراضيين غير

بعد الزوجة الساقطة دي ما هربت من البيت

في يوم صحي الزوج نزل علي شغله ورجع لاقها مش في

البيت وسايبله رسالة علي التليفون وواخادة قفص العصافير ومشيت وسايبة ولادها

العصافير الظاهر أهم

وكانت وهي عايشة

معاه رافعة قضية خلع مع العلم أن ما كنش ناقصها حاجة

والزوج دا محترم طيب في تعامله معاها ومع أولاده

علم ولاده في مدارس خاصة ما بخلش عليهم في اي حاجة

لما الست دي مشيت من البيت العيال كانوا عملين نفسهم

ما يعرفوش مكانها ولا متفقين معاها مع انهم حكوا لأبوهم

انهم كانوا عارفين كل حاجة لما فرجهم علي صور أمهم

والشات اللي بينها وبين الرجالة قالوا ما احنا كنا عارفين

واتعاملوا مع الأب علي انهم عيال مقهورة مغلبين علي أمرهم

ومش عايزين امهم وعايزينه هو الأب طبعا تمسك بيهم

وبقي محتار يعمل ايه وهو إمام معضلة كبيرة يروح شغله

ويسبهم ازاي لوحدهم وهما في مراحل تعليم مختلفة

لجأ لأخته علشان تجبله شغالة مع العلم أن أخته ميسورة

الحال وكانت تقدر تاخدهم عندها وهي ست عايشة لوحدها

ومنفصلة لكن اتخلت عنه بعد ما شفتله الشغالة

الشغالة دي كانت بتسرقهم وتطلع أسرارهم برة

لحد ما الزوج لجأ لصديقة ليه زي أخته لقي فيها الطيبة

والجدعنة وحس انها ممكن تقف جنبه

بالفعل حكي ليها القصة كلها وطلب منها تقعد مع أولاده

وبالفعل بمنتهي الطيبة قعدت مع العيال دي وهي مش

عارفة ايه اللي منتظرها بقوا يتعاملوا معاها بمنتهي قلة الأدب

والوقاحة هي قبلت تقعد معاهم علشان خاطر الطفل الصغير

والاب المقهور

رعيتهم كلهم

وبقت تأكل بايدها الطفل الخمس سنين وتحميه وتلبسه وأهتمت بيه

وبأخواته كأنهم أولادها بالظبط راعت فيهم ربنا

وما كنتش منتظرة غير الجزاء من رب العباد

يكون جزائها في النهاية أن البنت الساقطة دي تحبس أبوها

وتحط اسم الست دي معاه في محضر مع انها كانت

بتدخلها الأكل لحد اوضتها وتصحيها للمدرسة هي واخواتها

ولم تكتفي بحبس ابوها والتشهير بسمعة الست اللي وقفت

جنبهم لله سلطت ناس هي واخوها بالاتفاق مع امهم يوزعوا

رقم الست اللي وقفت معاهم بعد ما الكل أتخل عنهم حتي عمتهم

علي رجالة يعكسوها في التليفون ويقوللها كلام خارج

وسابوا ابوهم بعد دا كله ورجعوا لأمهم الست الخاينة

الساقطة علشان خاطر الفلوس والعيشة المرفهة

ايه رأيكم في العيال دي وأمهم !!!!!!!! !!!!!!!! !!!!!!!

وايه رأيكم في الست اللي عاشت معاهم وضحت بأولادها

وسمعتها علشان صعبوا عليها وما كنتش عايزة غير الجزاء من

ربنا واللي عملته فيهم يقعدلها في ولادها

الست دي اللي عملت كدا لوجه الله لما العيال دي عملوا كدا

فيها حررت ضدهم محاضر زي ما هما عملوا بالظبط

مع العلم كمان أنهم تسببوا للست دي اللي وقفت معاهم

لله في. ( أحداث عاهة مستديمة )

منتظرة رايكم في العيال وأمهم

وفي الست اللي وقفت معاهم لله

و الست دي كان فعلا لازم تاخد حقها ولا لا

منهم ومن امهم بعد اللي عملوا معاها

التعليقات مغلقة.